Złomowanie samochodu – jak przebiegają formalności?
Poruszanie się po drogach publicznych niesprawnym samochodem, który lata swojej świetności ma już dawno za sobą, może być nie tylko niebezpieczne, ale również nieodpowiedzialne. Za jazdę niesprawnym pojazdem grozi nawet mandat oraz zatrzymanie dowodu rejestracyjnego. To wszystko powoduje, że posiadając auto, którego stan pozostawia wiele do życzenia, nie warto ryzykować i najlepszą opcją jaką można podjąć będzie jego kasacja.
Jazda wyeksploatowanym samochodem może być niebezpieczna nie tylko dla jego kierowcy i pasażerów, ale również dla innych uczestników ruchu. Zdarza się nawet, że wysłużone samochody z przełomu XX i XXI wieku nie spełniają już rygorystycznych przepisów dotyczących emisji spalin do atmosfery. Biorąc pod uwagę fakt, że ubezpieczenie OC na tak wyeksploatowane samochody jest bardzo wysokie, zdecydowanie lepszym rozwiązaniem będzie kasacja auta oraz zakup nowszego modelu, który może służyć jeszcze przez wiele lat.
W jaki sposób przeprowadzić kasację pojazdu?
Pierwszym krokiem, jaki należy podjąć jest wybór Stacji Demontażu Pojazdów, która posiada zezwolenie od Marszałka Województwa. Należy do niej przywieźć samochód lub umówić się na dogodny termin z pracownikiem biura naszej Stacji. Niezbędną dokumentacją do wyrejestrowania auta jest przede wszystkim dowód rejestracyjnym i karta pojazdu oraz tablice rejestracyjne.
W momencie przekazania pojazdu do kasacji, zostają wydane 3 egzemplarze zaświadczenia potwierdzające zezłomowanie samochodu. Jeden egzemplarz pozostaje na stacji, drugi jest przeznaczony dla dotychczasowego właściciela samochodu, natomiast trzeci zostanie przesłany do właściwego wydziału komunikacji przez Stację Demontażu. Wniosek o wyrejestrowanie samochodu należy złożyć w ciągu 30 dni od momentu przekazania go do kasacji. Konieczne będzie osobiste zgłoszenie się do urzędu z dokumentem tożsamości, dowodem rejestracyjnym, polisą OC, kartą pojazdu, tablicami rejestracyjnymi oraz zaświadczeniem ze Stacji Demontażu Pojazdów. Na samym końcu konieczne jest również powiadomienie ubezpieczyciela o zezłomowaniu auta.
Złomowanie samochodu w przypadku pewnych braków
Może dojść do sytuacji, gdy właściciel pojazdu będzie chciał zezłomować samochód bez posiadania wszystkich dokumentów (na przykład bez dowodu rejestracyjnego). Zanim taki pojazd będzie mógł zostać przekazany Stacji Demontażu Pojazdów, konieczne będzie uzyskanie odpowiedniego zaświadczenia z Wydziału Komunikacji.W sytuacji, gdy pojazd nie został przerejestrowany na obecnego właściciela należy przedstawić komplet umów kupna sprzedaży w ciągłości od ostatniego właściciela wpisanego w dowodzie do obecnego z umowy. Bardzo ważną informacją jest fakt, że w sytuacji, gdy konkretny pojazd posiada współwłaściciela, konieczne będzie także ich pełnomocnictwo.
Coś co jest niezwykle istotne to przede wszystkim fakt, że złomowane auto powinno posiadać aktualne ubezpieczenie OC. W przypadku niedopilnowania tego obowiązku, właścicielowi pojazdu grozi kara finansowa.
Jeśli cały proces kasacji samochodu przebiegnie zgodnie z planem, złomowanie auta można przeprowadzić nawet w jeden dzień.